Interessante afdeling

12 juni 2018 - Sambeek, Nederland

Deze 2 dagen heb ik stage gelopen op de afdeling endoscopy. Dit is een afdeling waar ze een inwendig onderzoek doen om te kijken of er iets aan de hand is met de patiënt. Ik heb vooral gezien dat ze met een coloscoop gaan kijken in de darmen of er poliepen zitten. Dit zijn zwellinkjes van het slijmvlies. Ik vond het erg leuk om hier stage te lopen omdat de mensen die er werken erg beleefd zijn. Ze doen veel moeite om me de dingen uit te leggen, lieten me alles zien en hadden veel interesse in me.

De arts kon erg goed engels dus dat was erg fijn. Ook had hij veel humor en omdat de Spanjaarden zelfs mijn naam moeilijk vinden om uit te spreken kreeg ik een Spaanse naam genaamd 'Garbiñe Muguruza'. Dat is de naam van een professionele tennisster in Spanje. Geen idee waarom hij me zo noemde maar wel hebben we daarna veel over tennis en voetbal gepraat haha. Hij zelf tenniste en ik heb ook getennist. Toen ik vertelde dat ik onder voetbal zit wilde hij er alles van weten. Welke positie, wat mijn specialiteit is, hoelang ik voetbalde, bij welke club, hoe vaak in de week en waar we zijn geëindigd in de competitie. Erg leuk was dat.

Tijdens de onderzoeken kregen de patiënten een roesje en binnen 20 seconde waren ze weg. Via de anus gaat de endoscoop in de darmen en met de camera kun je op het scherm zien waar de endoscoop zich bevindt. Soms wordt er een biopsie van de darmwand genomen voor onderzoek. Ook bij een poliep verwijderen ze dit kleine gezwel en gaat dit naar het laboratorium om te onderzoeken of dit een kwaadaardig gezwel is. Op zo'n dag worden ongeveer 10 personen onderzocht. Elk persoon boven de 50 wordt hier onderzocht omdat de kans op een poliep dan toeneemt. Mensen jonger dan 50 met klachten en symptomen van een poliep in de darm of maag worden hier ook onderzocht. Bij een gastroscopie wordt er gekeken in de maag naar poliepen. Dit heb ik ook gezien en hierbij gaan ze via de mond met een gastroscoop naar binnen. Vandaag heb ik zelf een poliep mogen verwijderen in de darm! Het was een erg interessante afdeling.

Dit was alweer de stage week. Na een lesje Spaans in de middag hebben we nu weekend omdat er deze week inspecties zijn in het ziekenhuis en er dan geen studenten mogen werken. Ook is er deze week de feria wat een heel groot feest is in Chiclana. Een hele week lang komt iedereen in de buurt hier naartoe en hier wordt elk jaar naar uitgekeken door de Spanjaarden. Ook wij gaan hierheen maar daar lezen jullie volgende week weer over!

Hasta luego!!!

1. Eric Derikx:
    12 juni 2018
    Mooi verhaal Bo, we zullen volgende week eens kijken....🖒
  2. Ilse:
    13 juni 2018
    Erg interessant hoor!
  3. Sjaak Smits:
    13 juni 2018
    Leuk te lezen Bo, heb zelf ook 2x zo'n onderzoek gehad, dus herkenbaar wat je schrijft. Ook leuk hoe ze met jou omgaan. Geniet er nog van daar in Spanje en doe Sinterklaas de groeten als je hem ziet.